tirsdag 6. april 2010

Frya - Nord Sel...sesongen er i gang

Thomas hadde fortalt at dalen var helt snøfri på frys så alt på søndag kveld pratet vi på å prøve Frya ..og Morten hadde vært oppom og sett at det ikke var folk på hytta så da var saken klar... Vi stoppet allikevel på Øyer ei lita stund men fortsatte fort videre oppover. Til vår store forbauselse var det alt fine cumulus over starten alt...kl 11 ???? helt merkelig ..Og da vi kom på start sto det alt friskt inn... Stig startet først etter en litt svakere periode og jeg fulgte like etter...Fin luft..dog litt trange bobler hvis en villa ha kjærna.. Etter ei stund ble det skybas på ca 1450m...Prøvde meg nordover av gammel vane men fant bare synk...fløy mot rampa igjen og det hadde blitt mye skygge og svakt løft nå. Men fortsatt greit å holde skybar da en ville...Enda et forsøk nordover og fotsatt synk..Hadde vel egentlig gitt opp distanseplaner da det begynte å komme sol på fryasletta igjen..Men nå gikk løftet plutselig 150m høyere...får prøen en tur til tenkte jeg og ganske riktig...nå bar det bedre bakover og sola var fin på harpefoss...Vinstra i hvert fall tenkte jeg å la avgårde Hadde begynt å sloss med ei litt snillere harpefossboble enn vanlig da jeg fikk se Tom komme etter..Kom faktisk under meg før jeg dro videre....Litt usikker på snøen og hvor mye det løftet på platåen tok jeg ruta utom brekket mot Vinstra...men det løftet godt langs kanten der og...og bobla ved "Rovskoroa" ble dagens beste og roligste sjøl om den gikk bra til værs.. Siden jeg fløy Malibu stoppet jeg opp for det meste som løftet..og på sørsida av Kvamsgryta ble det svak boble og fotografering..men plutselig eksploderte boble...ble nesten 7 i stig og så turbulent at jeg mistet kamera så det ble hengende å dingle i snora...Tok for sikkerhets skyld runden rundt kvamsgryta for å få med mest løft videre der det nå var blitt mye skygg..Men det hadde jo løftet på Frya i skygge så jeg hadde trua...Nesten skybas igjen på Torgeirkampen og tok litt film og bilder sør for Otta....litt sol på Haldorpiggen ble målskiva som viste seg å være feil..Nådde ikke fram før jeg var under toppen og måtte vike ut mot øst og selsmyrene...den sikreste synkplassen i værden...Og det sank...men 5-6 msek ..lenge.. Håpte lenge på at jeg skulle nå Vågårusti med litt høyde men det toget var gått så var det bare å finn en egnet plass for landing og henting....Ringte først Stein Are (som var i lufta) og så Tove som hadde begynt å kjøre nordover da både jeg ..Tom og Stein Are var dratt på tur.....Tom misset bobla jeg hadde på Kvam å måtte lande i nærheten der og Stein Are ble også lav på Torgeir og måtte ned...Men du værden ...nesten først i April og nesten 4.5mil.. Tror nesten jeg kunne tatt en 10miler hvis jeg hadde valgt Litespeeden..og det er vel godt over forventningene så tidlig :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar