mandag 19. april 2010

Årets første over 100km


Stein Are ringte i går kveld og lurte på om jeg kunne ta meg fri i dag da varslet så meget bra ut... Det kunne jeg selvfølgelig ikke men jeg begynte 6 i dag tidlig og fortsetter litt i kveld...Og kunne da med god samvittighet bli med til Heidal...sjåfør hadde vi og..Sto bra inn på start alt da vi kom og boblene var kraftige...trodde vi...men det var nok noe vind som slo ned i tillegg...Jeg startet først og første turen meg Litespeed i år var det også..Litt rar luft og ikke all værdens framdrift..termikken var fillete og driftet mer lik en slange som bukter seg

Jeg kom nå på andre forsøket opp...om en skal kalle det så...fikk bare 1700m og driftet over til Torgeirkampen....der var det knapt nok noen ting...gjorde noen runder men fikk ikke noe meter ut av det..Så en sky ute i Kvamsgryta og bestemte meg for den...den gikk nå i oppløsning før jeg nådde fra...Så satset jeg på baksida av Teigkampen og fant noe brask som kunne minne om en blanding av hang og termikk...gikk bare 100m over toppen...og på baksiden ble det en del slakke wire ..Og kom lavt inn ved Rovskoroa nord for vinstra...fikk noen meter der men også der stoppet det opp... Sank som et bryne mot Vinstra og var sikker på å måtte lande...men ga meg tid ved siden av landingsjordet og omsider kom det noe som bar hele runden.

Tok den opp i 2100m og dro videre... med bøyla nærmere balla en haka ble det gråere og gråenre...var ikke mulig å komme unna bygene men sola viste vei og det ble litt zic zak nedover for ikke å bli sugd skikkelig oppi....Først nedover mot Ringebu begynte det å dabbe av å jeg kunne skru ei boble igjen..På Strussberget selvfølgelig..Stoppet opp på litt løft videre nedover mot Fåvang og da jeg ikke tok sjangsen på å ta løftet til topps..

Nede ved Tretten dabbet det litt av og var nok inne på tanken på landing på storjordet...men bobla over Moksadammen reddet meg nok en gang...Videre nedover var det egentlig ganske komfortabel høyde og grei termikk...Dog var brillene fulle av uttørkede tårer etter øyne som har lett for å renn...Så sikten var heller tvilsom

Vel forbi Lillehammer var det så vidt det pep over søppelplassen men kom vel på et litt dumt tidspunkt....Valgte å fly videre over "bobla hos Jon " rett over lavoen...den var svak og mongo og gav ikke det helt store og mot Moelv sank det som et bryne igjen...prøvde å legge meg strategisk til for å kanskje få litt hangeffekt..noe ble det men ikke stort mer enn null...men nok til å kunne gli komfortabelt inn å lande på jordet ved "skinka" like nord for MOelv sentrum..

Årets første over 10 mil...mye is i barten..gjenfrosset høyre øye på frya..en del slakk wire...alt for kaldt og turbulent til å ta bilder men ikke overvettes sliten etter 3 timer og 25 minutt sjøl om jeg var oppom minus 16...brrrrrrr... Men nå sitter jeg her fornøyd å kan ta flyfri i morgen med god samvittighet :) fikk til å med kaffe å kake og inne mens jeg ventet på skyss og fin tegning av en smågutt som var veldig ivrig..den får nok plass ute i hobbybua :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar