lørdag 6. mars 2010

Litt om vinsjing

Vi er i gang med vinsjingen men det henger litt igjen på pg sia.. Jeg anbefaler alle å lese vinsjeinstruksen som jeg har lagd til og som ligger på klubbens hjemmeside. Når vi nå begynner å bli en del som flyr PG mener jeg det er viktig å kunne komme i gang og få lært opp flere på vinsjing med PG også ...slik at vi ikke utelater en stor del av klubben... Vinsjing med PG er relativt enkelt..Kanskje for enkelt kan tidligere erfaringer tyde på ..



Da jeg begynte å fly PG og ble vinsjet opp virket dette så latterlig enkelt at det etterhvert ble dratt godt og vel hardt nok...Og så kom den skjebnesvangre dagen på Brøttum da jeg traff vinsskjæringa på opptrekket og gikk i isen med dramatiske konsekvenser. Etter dette har vi nesten ikke vinsjet PG , men vi har lagd til noen rutiner rundt som fanger opp det meste av risikoen.. Noe restrisiko vil det alltid være men med å bruke disse rutinene bør det i hvært fall være sikrere enn å kjøre bil



Det som er spesiellt meg PG er at vi ikke kan bruk starttralla...så vi må få opp skjermen ganske perfekt og være med å løpe de første metrene.En ting som er spesiellt farlig er å få skjermen bakpå i starten...Dette skjr hvis man slipper A for tidlig eller hvis man drar brems.. Da man tar av og setter seg i setet har mange en refleksbevegelse at man skal hjelpe til med hendene...Det har skjedd at noen har prøvd dette uten å slippe bremselinene ...og det går ikke bra...minst mulig brems på hele opptrekket og setestyre mest mulig er det beste..Men blir man skjev så bruk litt brems...Man skal alltid være 90 grader på lina...(se rett mot vinsjen) For den som sitter i vinsjen er det viktig å la piloten få kontroll på skjermen og komme litt over bakken før han øker trykket..PG skjærer lufta også på en litt anna måte så trekket bør avsluttes litt før enn på HG



. Legger ved en liten filmsnutt fra vinsjekurs jeg holdt på Rognan...med tre payoutvinsjer ...de viser i hvert fall noe...Har også tatt med noen bilder fra andre vinsjekurs jeg har holdt som viser forskjellige typer vinsjer...Mekaniske..Payout..og hydraulisk... Det begynner å bli litt lite tid før jeg drar på ferie men hvis noen føler for det senere kunne vi godt ha tatt et miniseminar i pg og hg vinsjing...Det er en sosial og fin måte å trene flyging på men da må alle inkluderes... Og en viktig ting...Vinsjing er teamwork og jo flere som kan og vil være med å hjelpe til jo enklere er det å få til vinsjedager ..Så i hvert fall de som bruker mye av året på å være instruktør burde slippe å bruke resten for at andre skal kunne fly

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar