mandag 31. mai 2010

Årets tredje over 10 mil etter 2 dager med "bakvindsnedrigging"


Det begynte på fredag den 28.. Etter en laaaaang dag på jobb kom jeg endelig fra og skulle ta en tur på bangs...Hadde bestemt meg for å skifte en oppreiser som var litt bøyd på vingen jeg har kjøpt...Litespeed RS.. Hadde hentet den før på dagen og alt var klart...Gode forhold og noen av pg gutta hadde måtte lagt inn ører pga bra sug fra oven..Men da jeg kom på start var det en dårlig periode så jeg tok ned vingen på parkeringa for å skifte oppreiseren...litt trangt men gikk bra ...trodde jeg ..Bar vingen fram på start for å få spent opp å sjekke at alt var i orden...Der hadde i mellom tiden Lars Erik startet og skar oppover i god fart.. Jeg finner til min forferdelse ut at jeg har satt en wire feil å må gjøre alt på nytt...vel ferdig og opprigget kommer bakvinden...venter men må rigge ned...

Lørdag ringer Trond Olsen og har kurs oppover dalen og skal komme innom.. drar fra kroa ca 10.30... det kommer noen dråper som vi prøver å imbille oss er spylevæske fra bilen foran..sjøl om vi godt vet at det er regn..Grått sørover og ikke helt bra nordover men ser fint ut over Frya...drar opp på start og det står fint inn..Trond rigger ved rampa og jeg på min vante plass mellom en av husene og grana.. Er ferdig litt før Trond men tror jeg ikke har det travlere enn at jeg kan vente.. Like før Trond er ferdig kommer det et bakvindsglufs...vi blir litt stresset men like etter står det inn igjen...Trond går på rampa men det er skygge over hele dalen...står svakere inn en før...sola nærmer seg og Trond starter på svakt inn etter ei lita bakvindskule..Han har knapt fått beina i sælan før pølsa snur til bakvind igjen...jeg venter...og venter ...og venter...tror at sola skal dra det inn...ser Trond skrur seg opp og blir mer og mer frustrert...Tenker på å rigge ned å dra til branstadkampen men da ville det vel stått inn igjen så fort jeg var ferdig nedrigget...så blir stående å vente ...i 2,5 time ..da rigger jeg ned..i bakvind..


Har egentlig bestemt meg for en lokaldag men etter 2 dager med nedrigging i bakvind..vil jeg ha noe som er sikrere enn bangs langt ut på sesongen..Jeg Henning..og Jan Erik drar fra Kroa 9Plukker opp Bjørn Nyfløtt på Tretten.. Vi treffer Vegar ..Petter og Per som skal ha utsjekk på Frya..Vi fikser det før vi rigger sjøl.. Det er meldt sørøst og vi tror vel vi er sikre på å ikke få bakvind..Vegar og Petter starter og skrur seg langsomt opp..Bjørn krabber fram på rampa og da kommer bakvinden..vi banner litt men så står det inn igjen..Bjørn starter og jeg får også et lite bakvindsblaff før jeg kommer meg i lufta...må hyle litt etter to dager med nedrigging

Går trått opp til 1400m men så løsner det..Det ville vært naturlig å fly medvinds mot Bjorli..men ikke på en søndag..Bestemmer meg for å prøve motvinds å se om jeg kan klare å fly hjem.. Etter første sklistrekk som ikke gav all verden blir målet nedgradert..til jeg kommer til Ringebu..der begynner det å virke..Filmer hele tiden..litt turbulent innimellom og blir kastet litt hit og dit...Blir litt grått men ser bakken bra..bra skysug Følger skyene som ligger noe lengre inn enn de har gjort før i år ..Først ved Hafjell ser det ut til å det er bedre skyer lenger ut..mellom næra og mjøsa..slipper å være lavt men begynner å få kramper i beina og vannet har frosset etter flere turer over 2800m..bestemmer meg for å Kroa og hjem..men over Rudshøgda får jeg ei godboble og har komfortable 17-1800m da den gir seg og blir fillete..Vet jeg har 9 mil til Kroa og bestemmer meg for å ta en tur over huset til Johs...det er 10 mils grensa fra Frya...flyr tilbake og lander på jordet ved Mesta..flagg og flatt jorde er godt å ha da beina er dovne og kroppen er sliten

Stein Are skal kjøre Kasper på toget og kommer bortom å henter meg å kjører meg hjem..Jan Erik tar bilen ned fra Frya.. Sjøl med litt turbulens og diverse nedover blir landing og henting så bra at det hele blir en perfekt dag..kommer hjem til langstekte koteletter og et glass vin...2 bakvindsdager med medrigging er glemt og 100km tur nr 3 i år er unnagjort..Nå er det minst to dager hvile å flyfri...ja ja...litt jobb og bad blir det jo men ikke noe stress :).

Så får vi vente på neste periode med flyvær...og helst fly medvinds..på tide med noen kilometer til :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar