søndag 12. august 2012

Det biter

Det er da vel nesten fristenes å si at det er bett.... etter en tidligtur oppi elva med en feit hunnfisk på to kilo...ble det en god hvil...og oppi att ved halv tre tida....

Hadde bestemt meg for å forske litt siden jeg alt hadde fått fisk og begynte langt opp på plasser jeg aldri har vært....og fisket vel egentlig lenge og hadde kommet fram til at det knapt nok kunne være fisk der...og med sola rett i trynet så var det vanskelig....

Og så kommer jeg til en plass det har rast og det ligger store trær både uti og neri vannet....50meter over di smeller det på en...jeg kjenner at den ikke er allværden stor...og den gir seg fort...kanskje ikke så rart ...Jeg ville nok helst ha sluppen en kilosfisk uti att men med spinnern god fast helt nedi gjellelokkene måtte det bli kort prosess....

Tre kast til å så smeller det på en til ....og jeg kjenner denne er større ...Jeg står midt uti elva i vadere ...dypt helt inn til land med en fisk med god størrelse som har bestemt seg for å komme seg under og innimellom trærne som ligger nedi elva..... Her må det settes hardt mot hardt.. Det går så fort nedover den sterke strømmen at jeg ikke rekker å stramme slurebremsen enda mer så jeg må bare legge hånda innpå sena for å bremse ekstra og sette min litt til at svikten i stanga og sena og ikke minst krokfeste i fiskekjeften gjør jobben.... Og bare en halmeter unna di første grenene får jeg stoppa fisken....og en lang tautrekking begynner for å få fisken såpass sliten og såpass lenger opp at det går an å gå den i land

Etter noen minutter får jeg den inn mot det bratte torvlandet så den ligger rolig i noen sekunder og får en finger inn i gjellelokkene...og endelig får jeg tak...håv er for pingler :).....Dagens største på 62cm og 2.5 kg...vakker hannfisk :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar