lørdag 27. november 2010

Pg kurset høsten 2010

Da er pg kurset formellt slutt...alle har tatt eksamen og bestått Men det er jo ikke det samme som at det er slutt på flyginga.. Vi fortsetter akkurat som før bare ikke formellt...Nå skal vi ut å kose oss i lufta så fort værgudene tillater det.

Vi hadde vel et lite håp i dag også men skiltene på Essoen vingla hit og dit og vitnet om vind i overkant av det vi setter pris på ...og minus 10 er heller ikke det helt store men slik er det nå engang med vintern..

Etter at siste eksamen var unnagjort greide jeg ikke å dy meg ..Sjøl med litt vind er det fortsatt HG føre og siden Østrampa ikke er brukt på ei stund var det egentlig ganske artig å prøve igjen... Varierende vind på start og vindrosser i alle himmelretninger på mjøsa sjøl om de fleste vitnet om nord og nordøst. Med andre ord ikke helt ideelt..

Brukte litt tid å rigge da jeg hadde bestemt meg for å prøve uten å ta av meg vottene.. de måtte nok av et par ganger men kom nå igjennom

Ikke helt rett inn men nesten og kunne bare rusle ut rampa...ute i lufta derimot var det mere baluba..Vi vet fra før at det blir rufsete i gropa til vendtre for start på slike forhold..Til å begynne med virket det ganske greit men skjønte etterhvert at det var en god del mjøseffekt innblandet...kraftige stig og dertil påfølgende synk..opp i 8 meter på det meste

Men turbulensen var nok ikke det værste ...men kanskje en medvirkende årsak...jeg flyr med neoprenmuffer på bøyla men siden det var turbulent og muffene er lovlig små fikk jeg aldri vottene inni....Så da ble det nå litt for kaldt etterhvert og bare å dra seg ned å lande før det vart for ille.... Lettere sagt enn gjort ...løftet bra ..også grunnet mjøseffekt ( kommer skisse ogforklaring senere på fenomenet )

Til slutt kom jeg nå ned i varierende vindretninger ...ganske kald...tok like lenge å få liv i fingra som hele flyturen men pytt..Vi fikk flydd og da slipper en å gå å ergre seg over å bra det egentlig kunne blitt

Samma meldinga i mårå så kanskje litt finjustering og en kort tur til...vi får se :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar